(展覧会のための)潜在的な作品リスト/展覧会のもうひとつの場所 a potential work list for / alternative platform of the exhibition

「オレンジをひとつ手に取りなにも考えずに放り投げてみる」

title: Take an orange and throw it away without thinking too much

year: 2006

material: SD video

time: 7 minutes and 12 seconds

credit: created in residency programme with Le Pavillon, art research laboratory of the Palais de Tokyo, Paris.


「犬にオブジェを見せる」

title: showing objects to a dog

year: 2010

material: HD video, objects (broom, bucket, roll of craft paper, picket fence, handle, air filter, styrofoam cup, flash light, blue tarp, wood stick, toilet brush, pipe, cardboard box, paint roller, dish rack, rope)

time: 3 minutes 56 seconds


「バケツを放置し次の日の夜に取りに行く」

Title: Leave a Bucket and Pick up the Next Night

Year: 2010

Material: digital print

Size: 16 x 20 inch (set of 4 images)

credit: Produced by YYZ Artists' Outlet, Toronto


「ペインティング・トゥー・ザ・パブリック(メトロ・バス、ライン2、ロサンゼルス)」

title: A painting to public (Metro Bus Line 2, Los Angeles)

year: 2011

material: HD video

time:  2 minutes and 32 seconds

size: Dimension variable

credit: Created with The Box, Los Angeles


「ひとつの詩を五人の詩人が書く(最初の試み)」

title: a poem written by 5 poets at once (first attempt)

year: 2013

material: HD video

time: 68 min 30 sec

credits: commissioned by The Japan Foundation


「コーヒーと旅」

title: Coffee and Journey

year: 2007 - 2013

material: HD video, Map, Filter, Filter Holder, Server, Kettle, Coffee, Coffee Measuring Spoon, Bottle of Water, Gas Stove, Cup

time: 2 min 5 sec


「一台のピアノを五人のピアニストが弾く (最初の試み)」

title: A Piano Played by Five Pianists at Once (First Attempt)

year: 2012

material: Video installation, HD video, Two drawings( 24" x 19" each), temporary walls

time:  57 minutes

size: Dimension variable

credit: Created with University Art Galleries, University of California, Irvine, Claire Trevor School of the Arts

artist's note:


展覧会というものが一時的な場でしかないとするならば、その一時的な場に適応した表現が生じる。しかし一時的なものに抗する表現も同時に生じるだろう。あるいは仮設的であるにもかかわらず永続的であったり、普遍的であるにもかかわらず場当たり的なものもあるだろう。いずれにしてもひとつの形を与えられた「造形」(それは作品であったり展覧会であったり会話であったりする)はさまざまに呼び戻され、組み替えられ、くり返し批評される。


でも形を与えられてしまったものは、その一方で、存在するだけで、ひとつの宣言にもなるだろう。存在するだけで、批評することもできるだろう。


ここを作品のテンポラルな待機所として使う。

(2014. 3.22)


If “exhibition” is temporally, adopted creative means occur to such temporariness. However opposed method could raise at the same time. Or the situations is more ambiguous,  things are temporal but also permanent, or universal but contingent. Anyway a form of creation like artwork, exhibition, or even conversation will be reviewed, revised and recalled again and again in a future.


A thing being shaped is already a statement with built-in critical point of view.


I use this space for a temporal shelter for my works.

(2014. 3.22)